joi, 8 octombrie 2015

Cronici efemere (1)

Vă propun la început de weekend o nouă rubrică pe blog. O selecție ludică și subiectivă de cărți, expoziții, site-uri, reclame, aplicații, care mi-au atras atenția/ m-au amuzat de-a lungul săptămânii. Rubrica a fost inspirată de colegele de la Fundația Calea Victoriei care comentează și privesc cu entuziasm diversele mele descoperiri on-line. Așadar, vizionare/lectură plăcută!

1. O expoziție și un film documentar.În această toamnă, ultima mare portretistă franceză, Louise Élisabeth Vigée Le Brun (1755-1842), are parte de o primă retrospectivă la Grand Palais. Cunoscută drept pictorița reginei Maria Antoaneta, doamna Vigée Le Brun este cea care a reușit cu mult talent și pricepere să impună un anumit gen portretistic la curtea franceză și să îi ofere reginei un chip mult mai tânăr și lipsit de defecte. Autoarea unui adevărat lifting pictural, portretista a făcut parte dintre intimii reginei, de aceea fiind obligată să părăsească Franța în timpul Revoluției (1789). Peregrinările au dus-o până la curtea Ecaterinei  II-a a Rusiei, iar viața i-a oferit șansa (sau  neșansa, dacă îi citim corespondența) să cunoască o epocă de ruptură din istoria europeană. Pentu a face cunoscută expoziția pariziană, dar și pentru a-i încânta pe amatorii de artă care nu vor ajunge prea curând la Paris, postul Arte a realizat un documentar erudit și încântător. Departe de expunerile seci și plictisitoare,Le Fabuleux destin d' Élisabeth Vigée Le Brun, peintre de Marie Antoinete îmbină rigorile documentației istorice cu strălucirea filmelor de ficțiune.

2. O aplicație și un site. Dacă vă plac fotografiile și revistele vechi, minaturile medievale și fotografiile scandaloase de la începutul secolului XX sau vreți să citiți un jurnal de la 1900 în metrou, Gallica este tot ce vă trebuie. Interfață a faimoasei Bibliothèque Nationale de France, Gallica s-a impus drept un adevărat cufăr cu minuni pentru cititorii entuziaști și curioși. Iar acum, o aplicație ne permite să ne delectăm absolut gratuit cu o bază de date imensă direct pe tabletă sau mobil. Recunosc, am citit o după-amiază întreagă reviste interbelice dedicate cosmeticii feminine.

3. O reclamă și o carte. Pentru a rămâne tot în atmosfera pariziană, vă propun o reclamă a firmei Lancôme. Lansată la sfârșitul lunii august și având-o protagonistă pe Caroline de Maigret (muziciană,model, muză, scriitoare), colecția de clipruri propune nu doar o nouă paletă de machiaj sub titlul Effortless Style, ci contribuie din plin la ironizarea, dar și la consolidarea unui mit, cel al parizienei.

Impus în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, când Parisul devine capitala modei și orașul tuturor experiențelor posibile, mitul sofisticatei pariziene domină și acum imaginarul doamnelor cochete (și nu numai). Nu vă așteptați la o decriptare a stilului, ci mai  degrabă la o privire amuzant-ironică. Interesant este faptul că protagonista nu se teme să privească cu un zâmbet malițios o imagine la care a contribuit din plin. În 2014, a publicat alături de Anne Berest, Audrey Diwan și Sophie Mas, How to be Parisian Wherever You Are.Love, Style and Bad Habits. Cartea, ultra citită de cele care își doresc să adopte stilul parizian, abundă, după gustul meu, în nenumărate idei primite de-a gata și în sfaturi mai mult sau mai puțin aplicabile în existența cotidiană. Câteva merite are totuși: ne face chef să călătorim mai des la Paris și să renunțăm la privirea grăbită a turistului și, nu în ultimul rând, este posibil să ne determine o regândire a garderobei ;).