Numele lui
Emilie Flöge nu ne mai spune astăzi mare lucru, iar legătura ei de o viață cu Gustav
Klimt pare să o ”expedieze” în categoria muzelor celebrului pictor vienez.
Emilie a fost,în epocă, o doamnă care s-a bucurat de o anumită celebritate,
ducându-și existența în cercurile rafinate și iubitoare de artă din capitala Imperiului habsburgic.
Născută în 1874, într-o familie de manufacturieri si comercianți, Emilie a
beneficiat, alături de surorile ei, de o educație și o independență destul de
rar întâlnite la tinerele din epocă. Talentată și preocupată de modă, Emilie
avea să fondeze alături de sora sa un atelier de design vestimentar, la
sfârșitul secolului al XIX-lea. Cu sediul pe faimoasa arteră comercială
Mariahilfer Straße(la numărul 1b), salonul surorilor Flöger a făcut parte
dintr-un fenomen economic și social mult mai amplu.
Viena de la
începutul secolului al XX-lea era un oraș în plină efervescență, o clasă de
mijloc din ce în ce mai bine conturată își face simțită prezența. Faptul că
Emilie și surorile sale au avut parte de educație și sprijin în construirea unei
cariere ilustrează transforarea statutului
femeilor în societatea europeană.
Dar salonul
lor nu ține doar de o anumită emancipare feminină, ci și de un nou curent
artistic-Secesiunea vieneză- ce a culminat cu apariția Atelierelor Vieneze (Wiener
Werkstätte). Unul dintre scopurile Secesiunii era coborârea noii arte în
cotidian, fenomenul artistic urmând să cuprindă toate palierele existenței
umane. Arta nu mai este doar un fenomen izolat, ce ține de expoziții și muzee,
ea dă farmec vieții, înfrumusețează mobilierul, casele, rochiile doamnelor,
vesela, etc. Apropiate de tradiția artizanilor, Atelierele Vieneze au propus
piese unice, lucrate manual, artiștii grupați în această mișcare oferind
adevărate opere de artă unei clientele, ce-i drept, cu dare de mână. Un exemplu
în acest sens este Palatul Stoclet,de la Bruxelles, faimos pentru arhitectura
anvangardistă și epurată și pentru decorațiuniile concepute de Klimt și
confrații săi.
Salonul surorilor
Flöge a fost și el decorat în acest stil de arhitectul Josef Hoffmann. Emilie
și alți comercianți vienezi, care lucrau în domeniul modei, făceau anual câteva
călătorii la Paris și Londra pentru a-și aproviziona clientela cu noile creații
textile și vestimentare. Dar nu erau doar simple vizite de afaceri, idei și
modele erau aduse în Viena și adaptate la gustul capitalei imperiale. Când
doamnele nemulțumite de ravagiile și chinurile corsetului au început să își
dorească o modă mult mai comodă, Paul Poiret a propus rochia tubulară pentru
cochetele pariziene (cca 1907). La rândul ei, Emilie influențată de moda
franceză, dar și de stilul sufragetelor britanice, propune o rochie largă, care
se purta fără corset, cu mâneci clopot.
Tot farmecul acestei ținute epurate
stătea în imprimeurile și aplicațiile absolut minunate. Pentru aceste creații
unicat ea a apelat la talentul și imaginația lui Klimt și Koloman Moser. Arhiva
casei de modă, distrusă parțial de-a lungul timpului, păstrază diverse schițe
și modele de imprimeuri. Noile creații vestimentare, cunoscute și sub numele de
rochii reformate, nu au atras pe toate doamnele vieneze. Judecată mult prea
avangardistă, rochia reformată a fost comandată doar de câteva cliente extravagante
și rafinate, care i-au pozat apoi lui Klimt (ex. Adele Bloch-Bauer). Pentru a-și
menține atelierul pe linia de plutire, Emilie a creat și modele în ton cu
gusturile și pretențiile epocii, reușind să ofere clientelor toalete în funcție
de aspirațiile lor sociale și estetice. Casa de modă s-a dovedit o afacere de
succes, ea și-a continuat existența și în perioada interbelică, rezistând
până în 1938. În acel an, Austria a fost alipită Germaniei naziste (Anschluss),
iar cea mai mare parte a clientelei, formată din doamne din comunitatea
evreiască, este nevoită să fugă sau este deportată. Emilie mai lucrează până în
1952 (anul morții sale), într-un atelier mult mai modest, trecând prin dramele
și distugerile celui de-al doilea război mondial.
Rochii reformate create de Emilie impreuna cu Klimt. |
Misterul din
jurul relației dintre Emilie și Klimt este subiectul care suscită și astăzi
interesul.
Ce uimește în această relație atipică este independența doamnei și
prietenia pe care și-au purtat-o cei doi de-a lungul timpului(fapt demonstrat
de ccca 390 de cărți poștale în care își împărtășeau cotidianul, fără nuanțe
erotice). Dacă Emilie este femeia îndrăgostită din Sărutul, nu o să știm cu certitudine niciodată, apropiații lui
Klimt amintesc însă de o adevărată complicitate între cei doi. În 1918, după ce
suferă un atac cerebral, Klimt o va chema în ajutor, ea fiindu-i aproape până
la sfârșit. Relațiile personale, de
familie(cei doi au fost și cumnați, sora ei a fost căsătorită cu fratele mai
mic al pictorului),dar și cele artistice i-au transformat într-un cuplu mitic. În
vacanțele de vară de pe malul lacului Attersee, ne apar zâmbitori, departe de
constrângerile capitalei, el în faimoasa tunica albastru indigo, ea în rochii
extravagante.
Portretul lui Emilie pictat de Klimt in 1902. |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu